Blog
Albert Heijn kan nog wat leren
20 maart 2015
“Wilt u een moestuintje bij uw boodschappen?”, vroeg de kassière van de Albert Heijn een paar weken geleden aan me. Ik vond het een bevreemdende vraag. Een moestuintje, wat kon dat zijn? Gewend als ik was aan foute spaarartikelen bij deze grootgrutter (zie mijn eerdere blog over de WK-hamster), bedacht ik dat een moestuintje wellicht een populistische marketingnaam was voor weer een of ander prul. Net zoals een bord patat met een kwak shoarma bij de snackbar ‘kapsalon’ wordt genoemd.
Maar nee, het ‘moestuintje’ blijkt een kweekbakje met daarin een zaadmatje met groente-of-kruidenzaadjes en een tablet van geperste kokosbast. Je kan thuis aan de slag, je eigen groenten en kruiden kweken. Wat ontzettend leuk! Terecht is er veel positieve aandacht voor de actie, die iedereen massaal aan het kweken zet, kinderen leert over gezond eten en ook nog diverse goede doelen support. Het hebben van een moestuin is een hype aan het worden. Die beweging is al een tijdje aan de gang. Mensen willen weer weten waar ons eten vandaan komt en –vooral ook- dat aan hun kinderen kunnen uitleggen. Stadslandbouw is hip and happening en kweektips onderdeel van RTL Late Night.
De groene sector en het groene onderwijs zijn blij met deze hernieuwde aandacht. Wij willen al jaren meer mensen interesseren voor alles wat groeit en bloeit, inclusief het goede arbeidsmarktperspectief dat hierbij hoort. In de teelt en de verwerking (van ontwikkeling van superzaad tot de verkoop van producten in de winkel) is heel veel werk, maar jongeren hebben nauwelijks interesse. Sinds Albert Heijn 44 miljoen (ja echt zo veel!) kweekbakjes uitdeelde, is jong en oud druk met de productie van ons eten. “Wie heeft er voor mij nog lente-ui?” “Kan ik mijn broccoli ruilen voor jouw sla?” de social media stonden vol met dit soort vragen, erg grappig.
Ik kan natuurlijk niet achter blijven met deze trend, dus ik neem me voor om de moestuintjes de volgende keer gretig in ontvangst te nemen en heb alvast een mooi plekje gereserveerd in mijn vensterbank. Maar wie schetst mijn verbazing toen ik deze week weer boodschappen deed….. de moestuintjes actie was…. afgelopen! Of ik Efteling punten wilde? NEEE!!!! Mensen, het is half maart, het kweekseizoen moet toch nog beginnen?? Waarom is het nu al weer afgelopen?
De korte duur van de actie is niet het enige minpuntje. Ook het zaadspreidbeleid (met dank voor het woord aan Humberto) van AH kan nog wel wat finetuning gebruiken. Het is bijvoorbeeld niet echt handig om andijvie zo vroeg te zaaien.
Daarom deze oproep: “Beste mensen van Albert Heijn, ik nodig jullie van harte uit om wat lessen teelt te volgen op één van onze groene mbo-scholen. Zaaien, opkweken én oogsten is een vak en doe je het hele voorjaar en zomer door. Laat dit geen eenmalige tijdelijke hype zijn van een maand. Laten we samen écht een bijdrage aan goede voorlichting van de consument (en vooral hun opgroeiende kinderen). En als jullie er dan toch zijn, kunnen jullie ons wellicht inspireren voor onze opleidingen groene detailhandel, waar we meer handel- en verkoop elementen in willen brengen. Dat is vanaf volgend schooljaar wettelijk mogelijk. Ik voel een prachtige kruisbestuiving aankomen: een opleiding Reteelt!
Mirjam Kuggeleijn (communicatieadviseur AOC Raad)
p.s.: onze scholen vind je op de website www.groenonderwijs.com
<< Naar overzicht